Monday, September 23, 2013

De Curaçao Clean Up 2013

Rond de 2000 (!!) vrijwilligers en bijna 500.000 (!!) kilo afval. Deze resultaten liegen er niet om, de Curaçao Clean Up 2013 was een groot succes. Vanwege mijn stage bij Curaçao Cares heb ik een klein deel van dit 3 maanden durende proces richting de Clean Up 2013 mogen meemaken.

Een groot punt is mij opgevallen: de toewijding. Aan alles merkte je het, deze dag moest slagen en de organisatie moest en zal op alles voorbereid zijn. Zo werd dan ook elk puntje uitgewerkt: draaiboeken, logistieke processen, promotionele activiteiten, zorg voor vrijwilligers, veiligheid en zo kan ik nog wel even doorgaan. Vergaderingen van langer dan 4 uur, avond- en nachtwerk zijn geen vreemde termen voor de organisatie. Alles voor hun “Dushi Kòrsou”.
















De dag
21 September 2013, de Clean Up day is begonnen. Het kantoor van Curaçao Cares is omgedoopt tot “Headquarters” en vanaf hier worden de eventuele problemen verholpen en maakt de organisatie rondes over het eiland. Ook worden er direct updates met foto’s op Facebook gezet. Zelf reed ik een ronde mee naar verschillende locaties.

De eerste locatie was de onderbouw van de Albert Schweitzer school, waar mij gelijk de grote stapel vuilniszakken opviel. De eerste stop en gelijk zo’n top prestatie, dit beloofde nog wat voor de komende locaties. En inderdaad mijn voorspelling kwam uit, bij de volgende bezoeken aan koraal specht, scherpenheuvel en ronde klip waren de resultaten niet de minste. Wat een (opgeruimde) troep heb ik voorbij zien komen! Het fanatisme wat ik heb gezien en gehoord van de vrijwilligers zal ik niet snel vergeten.

Rond 12 uur komen wij terug aan bij “Headquarters” en gelukkig is de dag bijna geheel vlekkeloos verlopen. De opluchting is goed bij de organisatie te zien, maar naast dit is er ook het besef dat dit zonder alle vrijwilligers/sponsors en partners niet was gelukt. Iedereen is het eens, wat een geweldige inzet van alle partijen.

De resultaten
Met het ophalen van bijna een half miljoen kilo afval denk ik dat er een heel goed begin is gemaakt. Ik heb de organisatie en de vrijwilligers uit liefde voor hun eiland Curaçao zien werken en dat is heel bijzonder om mee te maken. Als dit fanatisme wordt vastgehouden en naar nog meer mensen wordt overgebracht dan gaat deze Curaçao Clean Up 2013 nog hele mooie gevolgen hebben.

Als laatste nogmaals mijn petje af voor de vrijwilligers, de organisatie, de meewerkende bedrijven/scholen/sponsors en iedereen die een bijdrage heeft gehad aan de Curaçao Clean Up 2013! Zonder jullie was dit geweldige begin aan een schoner Curaçao niet gemaakt.